پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204339
سناريوي کارفرمايان براي افزايش مزد
تاریخ انتشار : 1394/11/27 11:04:30
نمایش : 1266
نماينده کارفرمايان در شوراي عالي کار با اعلام اينکه در ۴ محور به موضوع تعيين حقوق و دستمزد سال ۹۵ کارگران وارد مي‌شويم، گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد مرجع رسمي اعلام آمار را مشخص کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اصغر آهني ها از آغاز رسمي مذاکرات تعيين بسته جديد حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در سال ۹۵ از چهارشنبه هفته جاري خبر داد و گفت: قرار است با حضور تمامي نمايندگان اصلي کارگران، کارفرمايان و دولت و مشاوران گروه هاي يادشده، مباحث پيرامون کليات بسته مزد سال ۹۵ کليد مي‌خورد.

نماينده کارفرمايان در شوراي عالي کار اظهارداشت: در سال‌هاي گذشته تعيين دستمزد بيشتر بر پايه چانه زني و همچنين توجه به نرخ تورم بود ولي در سال‌جاري قرار بر اين است کار بهتري انجام شود و کارشناسي‌هاي دقيق تري در زمينه حقوق و دستمزد نيروي کار داشته باشيم.

آهني ها خاطرنشان کرد: در هفته هاي گذشته نمايندگان کارگران بيشتر مباحث خود را بر محور تامين معيشت انجام داده اند ولي کارفرمايان معتقدند علاوه بر اين موضوع، نرخ تورم، وضعيت مناطق مختلف کشور و همچنين اوضاع کارخانجات، صنوف و مشاغل مختلف را هم مدنظر خواهيم داشت.

اين مقام مسئول کارفرمايي کشور افزود: کارفرمايان بر اين عقيده اند که بايد مذاکرات و کارهاي کارشناسي در محورهاي يادشده انجام شود. با وجود اينکه کارگران تمامي مباحث خود را از طريق تامين سبد معيشت خانوار پيش مي برند اما واقعيت اين است که در اين زمينه تاکنون هيچگونه کار کارشناسي و تخصصي در طول ساليان متمادي انجام نشده است.

مرجع اعلام آمار تورم و معيشت خانوار کجاست؟

عضو شوراي عالي کار اظهارداشت: بايد به دنبال اين باشيم که مرجع رسمي آمار چه کسي است؟ قبل از اين، کارفرمايان از طريق متخصصان تغذيه موضوع سبد غذايي خانوار را دنبال کردند و آنها نظرات و پيشنهادات خود را به ما اعلام کرده اند.

به گفته آهني ها، کار بر روي تعيين سبد معيشت خانوار کارگري و وضعيت آن از سوي کارفرمايان در حال انجام است و پس از آن، اطلاعات خام به نرخ تبديل خواهد شد و در نهايت رقم پيشنهادي کارفرمايان تعيين و اعلام مي شود. بنابراين مهم ترين بحث اين است که کارها بايد به صورت منطقي دنبال شود.

نماينده کارفرمايان در شوراي عالي کار خاطرنشان کرد: درباره مرجع رسمي تعيين و اعلام آمار و اينکه شوراي عالي کار به کدام آمارها بايد استناد کند، از مجمع تشخيص مصلحت نظام سوال خواهد شد. دو ماه قبل به انستيتو تغذيه درخواستي براي اعلام وضعيت سبد غذايي خانوار درخواستي داديم که جواب ندادند.

ورود مجمع تشخيص مصلحت به تعيين مزد کارگران

وي افزود: بنابراين در زمينه مرجع اعلام آمارها، در شوراي عالي کار صورتجلسه شد که از مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اينکه به آمارهاي کدام مرجع براي تعيين حقوق و دستمزد نيروي کار بايد استناد کنيم، سئوال شود. به صورت کلي در حال تهيه وضعيت سبد غذايي و معيشتي خانوار هستيم ولي از ارائه اعداد و ارقام غيرواقعي و جمع بندي نشده پرهيز مي‌کنيم.

آهني ها، يکي از اختلاف نظرها در تعيين بسته مزد سال آينده را روشن نبودن وضعيت بُعد خانوار دانست و گفت: در گزارش‌هاي تامين اجتماعي متوسط جمعيت هر خانوار زير ۳ نفر است و در گزارش هاي مراجع ديگر به نحو ديگري آمده است. در تعيين سبد معيشت بايد متوسط مصرف خانوار را در نظر بگيريم، چون ميزان مصرف و کالري مردان با زنان متفاوت است.

اين مقام مسئول کارفرمايي کشور به اين مطلب هم اشاره کرد که ممکن است از نشست چهارشنبه هفته جاري شوراي عالي کار، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي حاضر شود.

منبع:افکار خبر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html